بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی این روزها خیلی رایج شده! برای اینکه تو این راه موفق بشین اول از همه باید:
1-فرهنگ مخاطباتون رو بشناسین:
قبل از این که بیش از حد هیجان زده بشین و شروع به ارسال درخواست دوستی به افراد کنین و یا در هر جایی به دنبال مردم راه بیفتین، سعی کنین خیلی راحت بفهمین که افراد با شما و کسب و کار شما چقدر و چطوری در تعامل هستن! و به عبارت دیگر چطوری باهاتون ارتباط برقرار میکنن؟
ببینین مردم چطوری جواب همدیگه رو میدن و احساسی که از طریق زبان و ادبیات اون ها منتقل میشه رو بفهمین و در موردش فکر کنین!
همچنین قوانین و مقرراتی که افراد هنگام تعامل و ارتباط با هم دیگه رعایت می کنن رو درک کنین. به طور کلی افراد از چند کیلومتری هم اسپمر ها (مزاحم ها) رو می شناسن و حس می کنن. چون در اغلب اوقات اسپمرها به شیوه ی بقیه افراد عادی تعامل نمی کنن. اگه میخواین رفتار شما و نحوه ی ارتباط تون مثل اسپمرها نباشه، پس سعی کنین این قوانین و مقررات تعامل در شبکه های اجتماعی رو رعایت کنین.
2-با سرعت خیلی زیادی شبکه ی خودتو رو گسترش ندین!:
یکی دیگه از چیزهایی که می تونه شما رو جلوی مخاطبین بد جلوه بده، تلاش برای افزایش و گسترش سریع آمار تعداد دوستان و طرفداران تون اون هم با سرعتی بیش از حد معمول هست. داشتن ۱۰ طرفدار و ناگهان پیدا شدن ۵۰۰ طرفدار دیگه، باعث میشه که افراد به این موضوع فکر کنن که در وب سایت شما چه اتفاقاتی میوفته و این امر احتمالاً باعث میشه که تمایلی به شناخت شما پیدا نکنن.
اما اگه تعداد دوستان خود را به صورت طبیعی تر افزایش بدین، به نظر یکم بهتر هست و در دراز مدت تعداد بیشتری از افراد علاقه مند به ایجاد ارتباط با شما خواهند بود. همچنین یکی دیگه از کلید های موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی داشتن طرفداران و مخاطبانی در سطح مناسب هست ! در واقع نباید فقط به کیفیت اهمیت بدین.
داشتن ۵۰ فالوور که زمان خاصی رو صرف نزدیکی و آشنایی با اون ها کردین (که تبدیل به مشتری های وفادار شده باشن) بهتر از چند صد نفری هست که فقط آمار لیست دنبال کننده های شما رو بالا بردن و فقط لیست شما رو پر کردن!
3-علاقه ی خودتون رو به مخاطب ها نشون بدین!:
یکی از راه هایی که شما می تونین شبکه و کسب و کار اینترنتی خودتون رو به سرعت گسترش بدین و اون رو ارتقا ببخشین این هست که به مخاطب ها نشون بدین که به فعالیت ها و کارهایی که اون ها انجام میدن علاقمند هستین. البته نه با ارسال یک ایمیل پیش فرض یا اس ام اس تبلیغاتی ، بلکه با خوندن مشخصات فردی در پروفایل افراد و دیدن وب سایت شون و ارسال یک پیغام شخصی؛ تا به اون ها نشون بدین که بهشون و فعالیت هاشون اهمیت می دین.
4-پاسخ به کامنت ها:
اگر شخصی واسه ی شما چیزی نوشت و یا به موضوعی اشاره کرد، باید برای پاسخ به نظر و مطلب اون شخص وقت بزارین. این موضوع به افراد اطمینان میده که یک فرد واقعی پشت صفحه ی کاربری شما نشسته و کمک زیادی به ایجاد اعتماد در میان طرفداران و مخاطب ها ی شما خواهد کرد.
وقتی عکس یا مطلبی رو پست میکنین ، خیلی از افراد نظراتشون رو در میون میزارن. انتقاد میکنن و یا سوالی میپرسن . شما وظیفه دارین تا جایی که مقدوره و سوالات تکراری نیست به اون ها جواب بدین!
واضح هست که هنگامی که ارتباطات شما گسترش پیدا کنه، مطمئناً پاسخ به تک تک افراد کمی مشکل خواهد بود. اما در مراحل اولیه شما باید سعی کنین برای هر یک از طرفداران و مخاطب های خودتون کاری انجام بدین که حس فوق العاده ویژه ای در اون ها ایجاد بشه.
5-از دیگران یاد بگیرین:
اگر هنوز به انجام کاری برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی مطمئن نیستین، باید بدونین که یکی از بهترین کارهایی که در این شرایط میتونین انجام بدین، نگاه کردن به کارهای کسایی هست که در حال حاضر در این کار موفق هستن و ببینین که اون ها چطوری و از چه روشی اون کار رو انجام میدن.
با افرادی که اهداف اون ها با شما یکی هست ملاقات کنین که دارای تعداد زیادی مخاطب و طرفدار هستن و ببینین که اون ها چطور با مخاطب های خودشون در شبکه های اجتماعی در تعامل هستن. تکنیک های مختلفی که اون ها به کار می برن رو یاد بگیرین و راهی رو پیدا کنین که شما هم بتونین از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی مانند اون ها طرفداران خودتون رو روز به روز گسترش بدین.
6-وفادار سازی مشتری:
توجه داشته باشین که بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی هست که تمرکز بر روی مخاطب ها و برقراری ارتباط با اون ها اولویت داره. شما باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطب ها ی خودتون استفاده کنین و این یعنی وفادار سازی مشتری ها!
7-برند سازی:
یکی دیگر از کاربردهای شبکه اجتماعی برند سازی هست ، یکی از مهمترین اهداف شرکت ها برای برندسازی دیده شدن هست . این مورد به این معناست که برندها اخبار ، محتوا و صدای برندشون رو از طریق رسانه ها به گوش و نظر مخاطبانشون برسونن . در قدیم که شبکه های اجتماعی وجود نداشت این امر از طریق رسانه های جمعی مثل رادیو ، تلویزیون و نشریات چاپی انجام می گرفت.